Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δραστηριότητες για το Παραμύθι: «Δε θέλω να κάνω μπάνιο!» (Project) | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Παραμύθι: «Δε θέλω να κάνω μπάνιο!»


Διαθεματική προσέγγιση παραμυθιού των συγγραφέων Τζούλυ Σάικς και Τιμ Γουέρνς με τίτλο «Δε θέλω να κάνω μπάνιο!».

Δείτε παρακάτω 8 Ιδέες για Δραστηριότητες!

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Είναι ώρα για μπάνιο και η μαμά του Τιγρούλη προσπαθεί να τον πείσει να κάνει μπάνιο. Όμως ο Τιγρούλης ξεγλιστράει από τη μαμά του και φεύγει μες στη ζούγκλα για να βρει παρέα να παίξει. Όλες οι μαμάδες των φίλων του θα επιχειρήσουν να του κάνουν μπάνιο μετά το παιχνίδι, άλλά μάταια... Ώσπου ο Τιγρούλης θα κοιτάξει τον εαυτό του μέσα στο ποτάμι και θα καταλάβει ότι είναι βρώμικος και τότε θα θελήσει να κάνει μπάνιο, ώστε να δείχνει όμορφος σαν το φίλο του το παγώνι.

ΑΦΟΡΜΗΣΗ

Η παιδαγωγός χωρίζει την τάξη σε δύο ομάδες και τους αναθέτει από μία δραστηριότητα. Η μία ομάδα θα αναλάβει να φυτέψουν λουλούδια και η δεύτερη ομάδα θα ασχοληθεί με ζωγραφική και δακτυλομπογιές. Αφού ολοκληρωθούν οι δύο δραστηριότητες, η παιδαγωγός μαζεύει γύρω της τα παιδάκια και τους ζητάει να παρατηρήσουν αν είναι λερωμένα τα χέρια τους, τα ρούχα τους και τα παπούτσια τους και τα ρωτάει «τώρα τι πρέπει να κάνουμε;». Πηγαίνουμε λοιπόν όλα τα παιδάκια στο μπάνιο και τους δείχνουμε πώς να καθαρίζουμε τα χεράκια μας με το σαπουνάκι. Με αφορμή λοιπόν το πλύσιμο των χεριών θα αφηγηθούμε στα παιδιά την ιστορία για έναν τίγρη, ο οποίος δεν ήθελε να καθαριστεί μετά από το παιχνίδι με τις λάσπες. «Θέλετε, παιδιά, να ακούσετε την ιστορία του Τιγρούλη;», ρωτάει η παιδαγωγός και ξεκινάει την αφήγηση του παραμυθιού.


ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΟΥ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ


1.   Γλώσσα και επικοινωνία (προφορικός και γραπτός λόγος- εγραμματισμός)

Μαθησιακοί στόχοι:

1). Προφορικός Λόγος: Ακρόαση
Να μάθει να ακούει να κατανοεί τα νοήματα

2). Προφορικός Λόγος: Ομιλία
Να συμμετέχει σε συζητήσεις

3). Γραπτός Λόγος : ανάγνωση
Να αποκτήσει δεξιότητες ανάγνωσης (οπτικός εγγραμματισμός)

Εποπτικό υλικό:

Εικόνες παραμυθιού 
Πίνακας 
3 μεγάλες καρτέλες 
Φύλλα εργασίας 

Μεθοδολογία

Αφού διαβάσουμε στα παιδιά το παραμύθι (δείχνοντας παράλληλα τις εικόνες), θέτουμε ερωτήσεις κατανόησης για να ελέγξουμε αν πρόσεχαν και αν κατανόησαν το παραμύθι (πχ. «Ποια φράση επαναλαμβάνει συνεχώς ο Τιγρούλης;», «Γιατί ο Τιγρούλης δεν θέλει να κάνει μπάνιο;», «Ποιοι είναι οι φίλοι του Τιγρούλη;», «Σε τι διαφέρει ο Τιγρούλης από τους φίλους του;», «Πώς ο Τιγρούλης καταλήγει να κάνει μπάνιο;» κτλ.). Επίσης, διερευνούμε τα βιώματα των παιδιών με ερωτήσεις, όπως: «Εσάς σας αρέσει να κάνετε μπάνιο;», «Γιατί σας αρέσει ή γιατί δεν σας αρέσει αυτό;» και αφήνουμε τα παιδιά να εκθέσουν εντυπώσεις και εμπειρίες.

Αφου ολοκληρωθεί η συζήτηση, με αφορμή τη φράση «Δε θέλω να κάνω μπάνιο!» που επαναλαμβάνεται συνεχώς στο παραμύθι και που αποτελεί και τον τίτλο του βιβλίου, θα μάθουμε στα παιδιά να αναγνωρίζουν οπτικά τη φράση αυτή και να φαίνεται σαν να τη διαβάζουν (οπτικός εγγραμματισμός). Γράφουμε σ’ εναν πίνακα με ευανάγνωστα γράμματα τη φράση και καθώς τη διαβάζουμε φωναχτά, δείχνουμε αργά με το δάχτυλό μας λέξη προς λέξη. Έπειτα θα τους μάθουμε να διαβάζουν τη λέξη «Τιγρούλης» και στη συνέχεια θα απαριθμήσουμε πόσες φορές είναι γραμμένη η λέξη «Τιγρούλης» και πόσες η φράση «Δε θέλω να κάνω μπάνιο» στο παραμύθι.


Αξιολόγηση

Για την αξιολόγηση θα χρησιμοποιήσουμε 3 μεγάλες καρτέλες όπου είναι γραμμένοι τίτλοι για τον Τιγρούλη.

Ενδεικτικοί τίτλοι:
- Περίμενέ με, Τιγρούλη
- Δε θέλω να κάνω μπάνιο!
- Δε θέλω να φάω!

Η οδηγία που δίνουμε στα παιδιά είναι να βρούν τη φράση που αποτελεί τον τίτλο του βιβλίου μας. Τοποθετούμε τις καρτέλες στον πίνακα. Τα παιδιά ενδεχομένως να ξεχωρίσουν αμέσως τη φράση «Περίμενέ με, Τιγρούλη», καθώς αποτελεί το μόνο τίτλο όπου φαίνεται το όνομα του ήρωα της ιστορίας. Τα παιδιά βρίσκουν το μέρος που είναι κοινό στις υπόλοιπες φράσεις: «Δε θέλω να». Τους τίτλους κάνουν διαφορετικούς οι λέξεις-κλειδιά «μπάνιο», «φάω». Δίνουμε στα χέρια των παιδιών το βιβλίο για να το επεξεργαστούν και να κρίνουν μόνα τους μέσω της παρατήρησης ποια είναι η φράση που αποτελεί τον τίτλο του βιβλίου. Ως παιδαγωγοί παρεμβαίνουμε στη διαδικασία βοηθητικά, όταν βλέπουμε ότι δυσκολεύονται.

Επίσης για την αξιολόγηση μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά φύλλα εργασίας, στα οποία θα παρεμβάλλονται κάποια αποσπάσματα από το παραμύθι, και να ζητήσουμε από τα παιδιά να εντοπίσουν και να κυκλώσουν με κόκκινο χρώμα τη φράση «Δε θέλω να κάνω μπάνιο» και με μπλε χρώμα τη λέξη «τιγρούλης».Ενδεικτικό παράδειγμα:



2.   Προσωπική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη


Μαθησιακοί στόχοι:

Αυτορρύθμιση (διαχείριση συναισθημάτων + καλλιέργεια ηθικών αξιών) 
Να γνωρίσει τα συναισθήματα ,να μπορεί διαχειρίζεται τα προσωπικά του συναισθήματα 
Να φροντίζει τις προσωπικές του ανάγκες κατάλληλα 

Εποπτικό υλικό:

2 καρτέλες με εικόνες από το παραμύθι (με τον Τιγρούλη χαρούμενο – λυπημένο) 
Ατομικά φύλλα εργασίας ή (καλύτερα) χρήση προτζέκτορα για προβολή εικόνων 

Μεθοδολογία

Δείχνουμε στα παιδιά 2 καρτέλες με εικόνες από το παραμύθι. Η μία απεικονίζει το Τιγρούλη χαρούμενο και η άλλη λυπημένο. Δείχνοντας μία-μία τις καρτέλες, ρωτάμε τα παιδιά αν θυμούνται γιατί νιώθει αυτά τα αισθήματα. Και στη συνέχεια τα ρωτάμε τι τα κάνει χαρούμενα και τι τα στεναχωρεί τα ίδια (και άμα θέλουν να το ζωγραφίσουν κιόλας).




Αξιολόγηση

Για την αξιολόγηση θα χρησιμοποιήσουμε φύλλα εργασίας στα οποία θα απεικονίζονται διάφορα πρόσωπα (χαμογελεστά και λυπημένα) και θα καλέσουμε τα παιδιά αρχικά να διακρίνουν τα δύο αυτά συναισθήματα (ομαδοποίηση) και στη συνέχεια θα τα ρωτήσουμε για υποθέσεις που κάνουν τα ίδια σχετικά με τα συναισθήματα που φαίνεται να νιώθουν τα εικονιζόμενα πρόσωπα (πχ. «Γιατί, παιδιά, λέτε να γελάει;»). Επίσης, αντί για τα ατομικά φύλλα εργασίας, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προτζέκτορα, ώστε να προβάλλουμε πραγματικές φωτογραφίες και να υποκινήσουμε περισσότερο την ομαδικότητα και τη συζήτηση.



3. ΄Εκφραση και Δημιουργία- Καλές Τέχνες

Μαθησιακοί στόχοι:

1). ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Να αναγνωρίζουν τα υλικά και τη χρήση τους, να χρησιμοποιούν με τη φαντασία τους άλλα υλικά, γνωριμία με τις τεχνικές, καλλιέργεια δημιουργικής έκφρασης


2). ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
Να γνωρίσει την θεατρική τέχνη μέσα από την κίνηση και την έκφραση (δραματοποίηση)


Εποπτικό υλικό:
Μάσκες ζώων

Μεθοδολογία

Η παιδαγωγός επαναδιηγείται το παραμύθι, αλλά κατά την αναδιήγηση, κάνει μικρές διακοπές, ώστε να ζητάει από τα παιδιά να της πουν τη συνέχεια του παραμυθιού. Στο τέλος τους ζητάει να θυμηθούν ποιοι ήταν οι ήρωες του παραμυθιού, ώστε να κατασκευάσουν μάσκες.

Αξιολόγηση
Δραματοποίηση με τις μάσκες ζώων


4. Μαθηματικά

Μαθησιακοί στόχοι:

Να μάθει να συγκρίνει και να εκτιμά τα μεγέθη. 
Να κατανοήσει τη διαδικασία της αρίθμησης και απαρίθμησης και τις έννοιες των αριθμών
Εποπτικό υλικό:

Καρτέλες με εικόνες από το παραμύθι 
Χρήση προτζέκτορα

Μεθοδολογία

Δείχνουμε στα παιδιά καρτέλες με εικόνες από το παραμύθι (ή προβάλλουμε ψηφιακές εικόνες του παραμυθιού στον προτζέκτορα), όπου απεικονίζονται τα ζωάκια. Ζητάμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν ανάμεσα σε όμοια ζώα ποιο είναι το μεγάλο και ποιο το μικρό ζώο (πχ. μαμά τιγρίνα και παιδί τιγρούλης ή μαμά πίθηκος και παιδί πιθικάκι ή μαμά ελεφαντίνα και παιδί ελεφαντάκι).

Στη συνέχεια μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να παρατηρήσουν αν μαμά και παιδί έχουν ίσα πόδια κι έπειτα να τα ρωτήσουμε: «πόσα πόδια έχουν τα περισσότερα ζώα στο παραμύθι μας;», ώστε να κατανοήσουν την έννοια του αριθμού 4. Τα ρωτάμε αν ξέρουν άλλα ζωάκια που έχουν τέσσερα πόδια. Γράφουμε στον πίνακα τον αριθμό 4, ώστε να το βλέπουν όλα τα παιδιά και προβάλλουμε στο προτζέκτορα ένα ενδεικτικό ζωάκι που έχει τέσσερα ποδαράκια.


Αξιολόγηση

Χρησιμοποιούμε εκπαιδευτικά λογισμικά προγράμματα, ώστε να εξετάσουμε αν κατάλαβαν τη σύγκριση μεγεθών.


Ενδεικτικά:

Έπειτα, αφού διαπιστώσουμε ότι τα πιο πολλά ζωάκια στο παραμύθι μας έχουν τέσσερα πόδια, θα ακούσουμε το τραγούδι που λεν τα Ζουζούνια - Τα Ζωάκια (Το Τραγούδι του ΤΕΣΣΕΡΑ) και θα προσπαθήσουμε να το μάθουμε.

Ενδεικτικοί στίχοι:

Τα πιο πολλά ζωάκια μεγάλα και μικρά
τέσσερα πόδαράκια έχουν και περπατάν
Τρία κι ένα τέσσερα δυο και δύο τέσσερα
τέσσερα ποδαράκια έχουν τα γατάκια

Τα πιο πολλά ζωάκια μεγάλα και μικρά
τέσσερα ποδαράκια έχουν και περπατάν
Τρία κι ένα τέσσερα δυο και δύο τέσσερα
τέσσερα ποδαράκια έχουν τα σκυλάκια


5.   Περιβάλλον και εκπαίδευση

Μαθησιακοί στόχοι:
Να αναγνωρίζει τις ιδιότητες και χαρακτηριστικά των υλικών και αντικειμένων (ανάπτυξη αντιληπτικών δεξιοτήτων-αισθητηριακές δραστηριότητες)

Εποπτικό υλικό:
Μπανάνα 
Μέλι 
Μαρούλι 
Μαντήλι 

Μεθοδολογία

Θα μάθουμε στα παιδιά τι τρώνε κάποια ζωάκια που συναντήσαμε στο παραμύθι μας. Για παράδειγμα, η μαϊμού ξέρουμε ότι τρώει μπανάνες, η αρκούδα μέλι και ο ελέφαντας χόρτα, (πχ. μπορούμε να φέρουμε μαρούλι μέσα στην τάξη), ώστε να περάσουμε στο παιχνίδι της γεύσης που θα αποτελεί και την αξιολόγηση παράλληλα.

Αξιολόγηση

Για την αξιολόγηση θα παίξουμε ένα παιχνίδι με το αισθητήριο όργανο της γλώσσας (γεύση). Τα παιδιά μαζί με την παιδαγωγό θα κάθονται στην παρεούλα. Η παιδαγωγός θα κλείνει τα μάτια του κάθε παιδιού μ’ ένα μαντήλι και θα του δίνει να δοκιμάζει στα τυφλά ή μέλι ή μπανάνα ή μαρούλι και θα του ζητάει να της πει τι νομίζει ότι έφαγε και αν θυμάται πιο ζωάκι του αρέσει να το τρώει αυτό.










6. Φυσικές επιστήμες


Μαθησιακοί στόχοι:

ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΥΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ με θέματα όπως Διερεύνηση ΙΔΙΟΤΉΤΩΝ, ΥΛΙΚΩΝ, ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ

Εποπτικό υλικό:

Λεκάνη με νερό 
Πέτρα 
Σακούλα 
Κλαδί δέντρου 
Κουτάλι 
Φελλός 
Πλαστικό ποτηράκι 
Κλειδιά 
Ψαλίδι


Μεθοδολογία


Βρίσκοντας αφορμή από το παραμύθι, λέμε στα παιδιά ότι όταν ο Τιγρούλης βούτηξε στο ποτάμι, παρατήρησε ότι άλλα αντικείμενα επέπλεαν δίπλα του και άλλα βρίσκονταν στον πάτο του ποταμού. Φέρνουμε λοιπόν μέσα στην τάξη μία λεκάνη με νερό και μαζεύουμε τα παιδιά γύρω – γύρω. Κάνουμε υποθέσεις για κάθε αντικείμενο ξεχωριστά (πχ. για την πέτρα, τη σακούλα, το κουτάλι, το φελλό, κλπ.), αν πιστεύουμε ότι θα βουλιάξει ή θα επιπλεύσει, και δοκιμάζουμε με πείραμα για επαλήθευση.

Αξιολόγηση


Ζητάμε από τα παιδιά να διακρίνουν σε δύο ομάδες τα αντικείμενα με κριτήριο αν βουλιάζουν ή αν επιπλέουν στο νερό. Όπου βλέπουμε να δυσκολεύονται τα παιδιά, επαναλαμβάνουμε το πείραμα ή τα αφήνουμε μόνα τους να δοκιμάσουν τα διάφορα αντικείμενα.


7. Φυσική αγωγή

Μαθησιακοί στόχοι:

Να αναγνωρίζει σχέσεις του σώματος με τον χώρο μέσα από την κίνηση 
Να αποκτήσει κινητικές-αντιληπτικές δεξιότητες και συντονισμό κινήσεων 
Να εκτελεί βασικές κινητικές δεξιότητες ανάλογα με το επίπεδο ανάπτυξης (βάδισμα, τρέξιμο, ταλάντευση,…)

Υλικά:

Μαράκα 
Τύμπανο

Μεθοδολογία

Οι οδηγίες που δίνουμε στα παιδιά είναι ότι:

όταν ακούν τον ήχο της μαράκας, θα μιμούνται τη μαϊμού και θα κάνουν μικρά και γρήγορα βηματάκια στις μύτες των ποδιών τους,

όταν ακούν τους χτύπους στο τύμπανο, θα φαντάζονται πως είναι ελέφαντες και θα περπατάνε με αργό και βαρύ βήμα και

όταν θα ακούν παλαμάκια, θα μιμούνται τις τίγρεις και θα τρέχουν ελεύθερα στο χώρο.

Αξιολόγηση

Για την αξιολόγηση η παιδαγωγός χωρίζει τα παιδιά σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα συνεχίζει να παίζει το παιχνίδι, ενώ η άλλη ομάδα προσπαθεί να μαντέψει ποιο ζώο μιμούνται τα υπόλοιπα παιδιά. Έπειτα γίνεται αντιστροφή των ομάδων.


 8. ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών)

Μαθησιακοί στόχοι:

Ανάπτυξη και δημιουργική έκφραση σκέψεων και ιδεών με χρήση ψηφιακών μέσων 
Ενίσχυση μαθησιακών εμπειριών με την χρήση ΤΠΕ

Εποπτικό υλικό:

Χρήση προτζέκτορα

Μεθοδολογία

Βρίσκουμε τους ήχους των ζώων που συναντήσαμε στο παραμύθι.


Αξιολόγηση

Προβάλλουμε στον προτζέκτορα εικόνες των ζώων απ’ το παραμύθι και ρωτάμε τα παιδιά αν αναγνωρίζουν το ζώο που βλέπουν και έπειτα τα ρωτάμε αν θυμούνται τι ήχο βγάζει αυτό το ζώο.

ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ!

Άνωση/Επίπλευση, Βύθιση και Πυκνότητα: Πείραμα με Αυγό (+βίντεο) | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Πετάξτε Μελισσούλες της Άνοιξης" | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Θάλασσα" | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Λαϊκό Παραμύθι: "Το Πιο Γλυκό Ψωμί" | Νηπιανθάκια

Σενάριο Κουκλοθεάτρου: "Φέρτε την Άνοιξη στην Πόλη!" | Νηπιανθάκια

8 Δραστηριότητες για τα Χρώματα (Project) | Νηπιανθάκια

"Το Ποταμάκι": Παιγνιώδης Εκμάθηση Τραγουδιού | Νηπιανθάκια