Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αξιοποίηση Έργου Τέχνης: "Πανόραμα" | Νηπιανθάκια

Αξιοποίηση Έργου Τέχνης: "Πανόραμα"


Ιδέες για δραστηριότητες!



Από την επίσκεψή μου στην έκθεση του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών ΑΠΘ (2016): 

Οπτικό Παιχνίδι «Πανόραμα», Δεκαετία του 1920, Ελλάδα Μακεδονία, Συλλογή παιχνιδιών και παιδικής ηλικίας, Μουσείο Μπενάκη 

Περιγραφή έργου: Στο εσωτερικό του κυλίνδρου κρεμούσαν ένα φανάρι ή ένα κερί, έτσι ώστε γυρνώντας τη μανιβέλα όλες οι παραστάσεις του κυλίνδρου να φαίνονται σαν σκιές πάνω σε ένα τεντωμένο σεντόνι.


Αφόρμηση για την αξιοποίηση του έργου τέχνης:

Θέλουμε να ασχοληθούμε με δραστηριότητες που σχετίζονται με το φως και τη σκιά, ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν τις δυο αυτές έννοιες.


Μαθησιακοί στόχοι:

· Να κατανοήσει τις έννοιες «φως» – «σκιά» (Πειραματισμοί και δημιουργικότητα)
· Να γνωρίσει τη θεατρική τέχνη (θέατρο σκιών)


1. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Προσπαθούμε να μάθουμε στα παιδιά με βιωματικό τρόπο τι είναι η σκιά παρατηρώντας πρώτα τη σκιά τους και προσπαθώντας να φτιάξουν με τα χέρια τους σκιές ζώων και έπειτα να παίξουν ένα ομαδικό παιχνίδι.


Διαδικασία: Βγαίνουν τα παιδιά στην αυλή μια ηλιόλουστη μέρα και εντοπίζουν τις σκιές τους. Δοκιμάζουν να πατήσουν τις σκιές τους, να τις αγγίξουν, τις παρατηρούν καθώς δοκιμάζουν να χορέψουν ή να περπατήσουν κλπ.

Μπορούν επίσης να πειραματιστούν πλέκοντας τα δάκτυλα του χεριού τους έτσι ώστε να δημιουργήσουν τις σκιές διαφόρων ζώων (πχ. λύκο, ελέφαντα, σκύλο, κατσίκα, πεταλούδα, αετό κλπ.). Στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλές πρωτότυπες ιδέες και οδηγίες για να το πετύχουμε.

Έπειτα ακολουθεί ομαδικό παιχνίδι: Ένα παιδί υποδύεται τον κυνηγό σκιών των υπόλοιπων παιδιών, τα οποία προσπαθούν να αποφύγουν να μην ακουμπήσει η σκιά τους στη σκιά του κυνηγού τους. Όταν ο κυνηγός ακουμπήσει κάποιου τη σκιά, τότε το παιδί που πιάνει μένει ακίνητο. Νικητής είναι το παιδί που θα καταφέρει να μείνει ο τελευταίος που προσπαθεί να πιάσει ο κυνηγός.



2. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ


Παίζουμε ένα παιχνίδι μίμησης χρησιμοποιώντας τις σκιές μας με την βοήθεια ενός σεντονιού και μιας λάμπας.


Διαδικασία: Κρεμάμε ένα λευκό σεντόνι από τη μία άκρη της τάξης στην άλλη. Μπροστά από το σεντόνι κάθονται τα παιδιά, ενώ πίσω από το σεντόνι –δηλαδή από την άλλη πλευρά- είναι τοποθετημένη μια επιδαπέδια λάμπα. Κάθε φορά έρχεται πίσω από το σεντόνι ένα παιδί και δοκιμάζει να κάνει διάφορες κινήσεις με το σώμα του -χρησιμοποιεί περισσότερο τα χέρια και τα πόδια του- και παίρνει μία στάση. Τα υπόλοιπα παιδιά προσπαθούν να μιμηθούν την μορφή της σκιάς του παιδιού που βλέπουν στο σεντόνι.



3. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Παίζουμε ένα παιχνίδι μαντεψιάς αντικειμένων χρησιμοποιώντας τις σκιές μας με την βοήθεια ενός σεντονιού και μιας λάμπας.


Διαδικασία: Κρεμάμε πάλι ένα λευκό σεντόνι από τη μια άκρη στην άλλη, τα παιδιά κάθονται από μπροστά, ενώ πίσω από το σεντόνι έχουμε τοποθετήσει μια λάμπα. Αυτή τη φορά κάθε παιδί που έρχεται πίσω από το σεντόνι έχει μαζί του και ένα αντικείμενο της τάξης, το οποίο έχει επιλέξει κρυφά από τα άλλα παιδιά. Τα παιδιά που βρίσκονται από την άλλη πλευρά του σεντονιού προσπαθούν να μαντέψουν από τη σκιά που βλέπουν πάνω στο σεντόνι ποιο αντικείμενο είναι. Όποιο παιδί βρίσκει σε ποιο αντικείμενο αντιστοιχεί η σκιά, επιλέγει το ίδιο ένα άλλο αντικείμενο κρυφά από τα άλλα παιδιά και ακολουθείται η ίδια διαδικασία. Νικητής είναι το παιδί που βρίσκει τα περισσότερα αντικείμενα.



4. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Γνωρίζουμε το θέατρο σκιών και τον Καραγκιόζη και δοκιμάζουμε να φτιάξουμε το δικό μας αυτοσχέδιο θέατρο σκιών για την τάξη μας.


Υλικά:

· Χάρτινο κουτί από δημητριακά,
· Επιτραπέζια λάμπα,
· Ριζόχαρτο,

(Για τις φιγούρες θα χρειαστούμε):

· Χαρτόνι,
· Ψαλίδι
· Καλαμάκια.

Διαδικασία: Κόβουμε ένα παραλληλόγραμμο και από τις δύο πλευρές του κουτιού. Στη μία μόνο πλευρά κολλάμε ένα ριζόχαρτο.

Τα παιδιά δημιουργούν με το χαρτόνι διάφορες φιγούρες και αφού τις κόψουν τις στερεώνουν σε καλαμάκια.

Πίσω από την πλευρά που δεν έχουμε κολλήσει το ριζόχαρτο, τοποθετούμε μία λάμπα και στέκονται 2 παιδιά τα οποία με τις φιγούρες τους δημιουργούν τη δική τους ιστορία. Κλείνουμε τα υπόλοιπα φώτα και είμαστε έτοιμοι να παρακολουθήσουμε την παράσταση. Δοκιμάζουν όλα τα παιδιά.

Ενναλλακτικά, αντί για χάρτινες φιγούρες μπορούν να δοκιμάσουν να φτιάξουν με τα χέρια τους διάφορες σκιές ζώων (πχ. λαγό, λύκο, καμήλα, κλπ).


ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ!

Μουσικοκινητική: "Θάλασσα" | Νηπιανθάκια

Άνωση/Επίπλευση, Βύθιση και Πυκνότητα: Πείραμα με Αυγό (+βίντεο) | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Πετάξτε Μελισσούλες της Άνοιξης" | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Λαϊκό Παραμύθι: "Το Πιο Γλυκό Ψωμί" | Νηπιανθάκια

Σενάριο Κουκλοθεάτρου: "Φέρτε την Άνοιξη στην Πόλη!" | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Παραμύθι: «Δε θέλω να κάνω μπάνιο!» (Project) | Νηπιανθάκια

8 Δραστηριότητες για τα Χρώματα (Project) | Νηπιανθάκια

"Το Ποταμάκι": Παιγνιώδης Εκμάθηση Τραγουδιού | Νηπιανθάκια